6. oktober 2020 - kl. 17:00Rune Jakobsen

Med hjelp av et SIM-kort sender systemet ut en tekstmelding til opp til ni registrerte brukere. Varselet sendes ut dersom det registreres feilmelding i systemet, for eksempel ved strømbrudd.

Røykventilasjonsanlegget er viktig for å få folk ut av et røykfylt bygg. I større bygg som blant annet sameier er det kritisk at dette fungerer optimalt for å sikre at rømningsveien ved en eventuell brann blir røykventilert. For dette finnes det flere ulike løsninger. VELUX Commercial Bramo leverer nå en løsning med mulighet for tilkobling av GSM sender direkte til røyklukesentralen. I GSM senderen kan det lagres opptil 9 brukere som varsles dersom en feilmelding registreres på anlegget. En slik feilmelding kan oppstå for eksempel ved strømbrudd.

– Ved installasjon av nytt røykventilasjonsanlegg i eksisterende trapperom kan det være både utfordrende og kostbart å få trukket frem ny tilførsel til røyklukesentralen. Fordelen med å tilkoble en GSM sender til røyklukesentralen er at vi kan da bruke en eksisterende strøm-kurs i trapperommet, for eksempel lyskursen, forteller Frank Jensen i VELUX Commercial Bramo.

Benyttelse av eksisterende strømkurs er altså hovedfordelen med dette GSM systemet fordi det vil redusere den totale kosten på elektroarbeidet. Er føringsveiene lette er hele det nye systemet med røyklukesentral og åpningsautomatikk oppe på en dag. Dette inkluderer da alt som skal gjøres av elektrisk arbeid.

Tar hele jobben, presser prisen

Som totalleverandør av denne tjenesten tar VELUX Commercial Bramo seg av hele prosessen med montasje av nytt røykventilasjonsanlegg med GSM sender. Uten andre aktører som utfører deler av oppdraget er det mulig å presse prisen og utføre oppgavene mer effektivt.

– Dette er en fordel for oss som utfører jobben, men de som tjener mest på det er kundene våre. Prosessen blir først og fremst mye enklere å koordinere, dermed blir det også rimeligere når vi gjør det på denne måten, avslutter Jensen.