18. desember 2019 - kl. 00:00Rune Jakobsen

At automatikken går som den skal er helt essensielt for at brannsikringen i store bygg skal være forskriftsmessig. VELUX Commercial Bramo leverer sikre systemer med styreskap spesielt tilpasset hvert enkelt bygg.

Hvis det skulle begynne å brenne i et bygg er det viktig at alt fungerer optimalt. Noe av det som bør skje er at røyklukene åpnes, dette sørger styringsskapet for. Avhengig av type røykluker og hvor avanserte de er finnes det ulike styringsskap.

– Vi har i hovedsak to ulike typer styringer, de som er ganske standardiserte og de som må spesialbygges av oss eller vår samarbeidspartner. De mindre røyklukesystemene trenger kanskje bare en enkel knapp, mens de største spesialtilpassede systemene kan ha styreskap på opp til 1x2 meter på det største. Branngardiner har egne styresystemer og er separate, men vi leverer jo dette også, forklarer Roger Olsen som har over 20 års erfaring med automat-styringer.

Han forteller videre at styringene kan gå på å lufte ut varme dersom bygget overstiger en viss temperatur, noe som er svært vanlig i bygg med store glasstak. Kjøpesenter er typiske bygg hvor dette er aktuelt. Ved brann skal selvfølgelig dette også være mulig å styre for å kunne slippe ut røyk. Det er en logisk styring som sørger for at ulike reaksjoner kommer i ulike situasjoner.

Garanterer et forskriftsmessig anlegg

Det er lovpålagt å ha disse systemene på plass. De bygges etter beskrivelse fra kunden, noe som ofte utarbeides i samarbeid med teamet i salgsavdelingen til VELUX Commercial Bramo. Likevel er det de i prosjektavdelingen som sørger for at alt settes riktig sammen for optimal funksjon.

­– Vi leverer og monterer motorer på vinduer og luker og sørger for at dette fungerer til alle typer større bygg. Dette kan inkludere bolig, men det er da blokker som er over minst fire etasjer. Store næringsbygg er de som har størst behov for disse typene systemer. Det er stort sett et veldig godt samarbeid mellom oss og kundene, så ofte er det elektrikerne som jobber med bygget som legger opp nødvendige ledninger etter de tegningene vi leverer. Til slutt er det likevel vi som setter alt i drift og ser til at det fungerer som det skal. Dette er fordi VELUX Commercial Bramo garanterer at alt som monteres av oss er forskriftsmessig. Det er viktig for oss at kundene blir fornøyde og at vi leverer godt og tilfredsstiller alle krav, avslutter Olsen.