18. desember 2019 - kl. 00:00Rune Jakobsen

Brannforskriftene krever at det utføres årlig ettersyn og kontroll av alle styringssystemer, en lovpålagt service som lett kan gå i glemmeboka uten en fast avtale.

 

Nærmere 2000 unike serviceavtaler i hele Norge, inkludert Svalbard, står oppført i kalenderen til VELUX Commercial Bramo hvert år. Blant disse finner man alt fra store entreprenører til borettslag, sameier, stat, fylker og kommuner. Felles for alle er at de har brannsikrings- og styringssystemer som må vedlikeholdes. Hva en slik service innebærer varierer, men fellesnevneren er at anlegget testes enten det er vinduer med motor, branngardiner eller trykksetting. Enkelte deler skal også byttes på intervall noe som også gjøres under planlagt service.

 

Fornyelse av kontrakter

– Serviceavdelingen vår er ofte travel, og nå er det kommune- og fylkessammenslåinger som har mye av fokuset vårt frem mot nyttår. Vi er nødt til å endre eiere av serviceavtalene, som stort sett er fakturaadresse og organisasjonsnummer. Sånn det ser ut nå er det ikke nødvendig å endre andre ting i avtalene. Disse blir så opprettet som nye kunder, men serviceavtalen vil fortsette som vanlig for de det gjelder, forklarer Stein Breivig, ansvarlig for serviceavtaler hos VELUX Commercial Bramo.

 

Serviceavdelingen har stort fokus på å tilrettelegge for kundene og sørge for at den lovpålagte årlige servicen gjennomføres når den skal. Dette understreker Breivig at VELUX Commercial Bramo ønsker å gjøre best mulig for alle sine kunder, også de som blir "nye" etter kommune- og fylkessammenslåingene som kommer ved nyttår.

 

Ferietid og nytt år

Mange tar kontakt med VELUX Commercial Bramo når det haster med å rette feil som har oppstått i anleggene. Skulle dette skje er det vanskeligere å hjelpe dersom det ikke en serviceavtale og kunderelasjon som er opprettet i forkant. 

 

– Ligger det en serviceavtale i bunn er det mye lettere å yte ekstraservice. Dette er noe vi håper folk tenker gjennom nå når vi nærmer oss jul- og ferietid. Selv om vi i utgangspunktet har stengt i romjula er det selvfølgelig mulig å ta kontakt dersom det oppstår helt prekære ting, så skal vi forsøke å bistå over telefon eller i verste fall komme ut en av virkedagene, sier Breivig.   

 

Har du altså ikke opprettet noen serviceavtale kan det lønne seg å få det på plass, så blir den årlige lovpålagte servicen gjennomført når den skal, og de mulige problemene som oppstår underveis lettere å løse.